Perfectionisme tips coach

Pfoe….. perfectionisme….. lastig…. niet voor anderen, maar wel voor jezelf!

Controle…. controle…. controle…. Lat hoog en hoger leggen…… fouten maken koste wat kost voorkomen….? Herkenbaar? Dan heb je vast last van perfectionisme. 


Je ziet direct wat beter kan en zou moeten en streeft altijd naar verbetering. Ook als dit ten koste gaat van jezelf en misschien ook ten koste van je relaties om je heen. Je hebt voor jezelf (wellicht onbewust) normen over hoe zaken horen te gaan en hoe zaken niet horen te gaan. Je irriteert je eraan als mensen zich niet gedragen volgens jouw normen. Maar jouw normen hoeven niet DE normen te zijn. Bovendien kent de ander vaak jouw normen niet. Erg lastig, dan wel onmogelijk voor de ander om daaraan te voldoen.

Ook maak je vast veel overuren om je werk zo perfect mogelijk te doen. Als je iets perfect maakt loop je ten slotte niet het risico om kritiek te krijgen, want dat vind je echt vervelend. Krijg je wel kritiek (of krijg je geen compliment) dan ga je de volgende keer nog beter je best doen. Perfectionisten lopen ook vaker de kans op een burn-out (als je je afvraagt of er een risico op een burn-out dreigt, doe dan een test, zie mijn laatste artikel op mijn site onder artikelen).

Perfectionisten hebben zelf dus vaak veel last van deze eigenschap. Anderen zijn makkelijker tevreden, want perfectionisten hebben mooie kwaliteiten zoals:

-        Eerlijkheid

-        Verantwoordelijkheid
-        Zorg en oog voor verbetering

-        Vlijt
 -       Zelfstandigheid

-        Toewijding




Hoe zorg je ervoor dat jij zelf minder last hebt van perfectionisme? Hier een aantal praktische tips:

-        Leer je aandacht te verplaatsen naar en in contact
         met anderen

-        Vertraag in je reactie door de ander echt en volledig
          te horen (in plaats van zelf direct met jouw mening
          te komen)

-        Vervang moeten door kunnen en mogen
-        Ontspan bij het krijgen van opbouwende kritiek. Zie 
          het als ontwikkeling van jezelf. Als je niets meer te 
          ontwikkelen hebt, dan heb je immers geen uitdaging 
          meer 

-         Creëer meer ruimte voor ontspanning. Misschien is 
          meditatie iets voor jou?

-         Creëer meer ruimte voor andere normen en 
          waarden. Wees hier nieuwsgierig naar in plaats van
          (af)keurend. 

Succes en probeer ook hier ontspannen en nieuwsgierig mee om te gaan. Als je hulp nodig hebt, bel me gerust voor een vrijblijvend gesprek.

Innerlijke criticus tips coach

Omarm jouw innerlijke criticus!

Heb jij dat ook? Dat stemmetje in jouw hoofd die aangeeft dat je het niet kan of dat je niet goed genoeg bent? Iedereen heeft deze stemmetjes. Het is de kunst je er niet door te laten verlammen, maar de stemmetjes te leren onderscheiden en zelf regie te nemen over jouw acties. Dit geeft een reëler zelfbeeld en een groter gevoel van eigenwaarde!

Wist je dat deze stemmetjes, ook wel de innerlijke criticus genoemd, er eigenlijk zijn om jou te beschermen? Je hebt ergens in jouw leven een mechanisme opgebouwd om je vanuit angst voor iets te beschermen. Misschien een leraar die vaak zei dat je het niet goed deed of misschien zeiden jouw ouders bij tegenslagen dat je niet moest zeuren en gewoon door moest gaan. Vaak identificeer je jezelf met deze stemmen, maar ze komen voort uit normen en waarden van bijvoorbeeld jouw leraren of ouders. 

Jouw innerlijke criticus heeft dus eigenlijk het beste met jou voor! Als je een beetje doorkrijgt waarom hij er is, waar hij vandaan komt en hoe het jou wil beschermen, dan voelt het vast al anders. En de volgende stap is jezelf afvragen of het realistisch is wat de innerlijke criticus aangeeft. Heb je er op dat moment iets aan? Het zijn normen en waarden van een ander en hoeven niet van jou te zijn. Je kan je dus afvragen wat jij zelf echt vindt op dat moment. 

Een paar vragen/oefeningen om jouw innerlijke criticus te onderzoeken:
1. Wat zegt jouw innerlijke criticus? Schrijf een aantal zinnen op.
2. Wie heeft deze zinnen wel eens tegen jou gezegd? Waar komen ze vandaan?
3. Wat doen deze zinnen met jou?
4. Maak van de zinnen ipv ik (kan het niet), maar jij (kan het niet). Zet hiermee de boodschapper meer op afstand en visualiseer dit.
5. Formuleer gedachten die jou kunnen helpen als deze stem weer langskomt, bijvoorbeeld: ik kan het niet (het hoeft niet perfect of ik heb dit eerder gedaan en toen lukte het ook).

Krijgt jouw innerlijke criticus toch te veel invloed en macht over jou en lukt het je niet zelf regie te nemen over jouw acties? Ik kan je hierbij helpen. Bel me gerust!

 

 

Burnout coach Incontaqt tips

Help! Heb ik (bijna) een burn-out?

Wist je dat burnout als beroepsziekte op nummer 1 staat? En dat wetenschappelijk is onderzocht dat er blijvende schade is na een burn-out? Heftig toch? Het is dan ook niet gek dat er veel aandacht voor burnout is. En deze week is het zelfs de week van de werkstress om hier extra aandacht aan te besteden en dit wordt elk jaar herhaald. 
Hoe kunnen we dit verschijnsel toch tackelen? En jij leest dit artikel ook niet voor niets. Wat ga jij eraan doen om jouw stressniveau te verlagen?

Ik heb eerder een artikel geschreven (zie onderaan bij artikelen) met een kleine test om te checken of er voor jou een risico op burnout dreigt. Toch zie je vaak dat mensen daarna geen actie ondernemen ondanks dat er wel een bepaalde score uitkomt. Niet gek gezien de bijbehorende persoonskenmerken. Mensen die een hoog stress niveau hebben, zijn vaak:
-          perfectionistisch
-          hard voor zichzelf (en zacht voor de ander)
           daarnaast:
-          hebben zij een groot verantwoordelijkheidsgevoel
-          kunnen ze niet makkelijk nee zeggen
-          zorgen ze niet goed voor zichzelf, maar wel voor de ander
-          cijferen zij zichzelf weg

coach Petra Tibosch Incontaqt



Deze eigenschappen zorgen ervoor dat je geen tijd neemt om eens stil te staan bij hoe het nu echt met je gaat. Ook zorgen deze eigenschappen ervoor dat je je inprent dat een burn-out jou echt niet gaat overkomen. Je bent namelijk sterk en bovendien heb je geen keus (denk je). Zaken zijn zoals ze zijn. Je blijft doorgaan en tuurlijk heb je nog wel tijd om voor jouw zieke collega nog even wat werk over te nemen of om jouw kind te helpen met zijn huiswerk etc!?!?


Wees eens eerlijk en luister eens goed naar jouw eigen lichaam! Blijf een burn-out voor! Voel je dat jouw stress niveau te hoog is? Doe er dan nu iets aan en zorg dat jij uit jouw vicieuze cirkel komt. Je kunt vaak echt wel keuzes maken, alleen zie je ze zelf niet door alle drukte en stress. Laat mij jou helpen! Lees hieronder tips die je direct kan ondernemen en hoe ik je kan helpen. Ook is een gesprek geheel vrijblijvend om in alle rust samen naar jouw situatie te kijken. Zorg goed voor jezelf! Ook jij verdient dat!

Coach voorkomen burnout tips Incontaqt

Voorkom een burn-out! Doe wat jij belangrijk vindt!


We hebben te maken met een flinke informatiestroom dat ons elke dag bereikt via social media, tijdschriften, tv etc. Vaak zijn dit positieve beelden en berichten over een perfect gezin, flitsende carrière, strak figuur, actief sexleven, super gezond eten etc. En we doen hier met z'n allen aan mee. We zetten immers sneller een foto van ons lachende gezin op social media, dan een foto van jouw krijsende kind omdat hij weer eens een keer zijn zin niet krijgt. Het is vervolgens lastig om jouw leven niet te 'meten' aan al deze positieve beelden en dit allemaal te willen. Of misschien heb je het allemaal, maar ren je je rot om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Moe? Dat hoort niet bij het positieve beeld waar je aan wilt voldoen en dus ga je door. Je hebt toch alles om gelukkig te zijn? 

Erg vermoeiend allemaal! Stop hier dus mee! Maak verbinding met jezelf, wat wil jij nu?! Wat is voor jou belangrijk? Waar wil jij jouw energie aan geven en sterker nog, waar krijg je volop energie van in plaats van dat het energie kost? Dat zijn belangrijke vragen, anders heb je ogenschijnlijk een mooi leven dat voldoet aan alle positieve beelden, maar LEEF je dan wel echt?

Een aantal tips die ik samen met jou verder kan uitdiepen:
Loop letterlijk langzamer: Probeer het eens! Iedereen roept dat hij het druk heeft en rent bijna heel de dag. Het voelt echt anders als je dit niet meer vaak zegt en langzamer loopt!

Een andere focus: In plaats van je te ‘meten’ aan al die positieve beelden die je tot je krijgt, is het goed om je te focussen op wat goed gaat en wat jouw kwaliteiten zijn. Klinkt simpel, vaak is doen wat lastiger. Bedenk elke avond even kort wat goed ging en waar je dankbaar voor bent. Het is wetenschappelijk onderzocht dat dit een positieve invloed heeft op jouw gezondheid.  


Jouw verlangens helder krijgen: Misschien weet je wel wat jouw verlangens zijn, maar sta je hier niet vaak bij stil. Als je dit wel zou doen en jouw verlangens voelt in elke vezel van jouw lichaam, dan ontstaat er veel positieve energie en ga je stappen zetten. En geloof me.... positieve energie trekt positiviteit aan!



Incontaqt Petra Tibosch burnout tips




Inzicht in jouw kernwaarden en persoonlijke missie: De belangrijkste stap!!!Wat zijn jouw diep verankerde overtuigingen om de dingen te doen die je doet? Alleen dan kom je tot de kern en kan je stappen zetten en groeien naar wie en wat jij wilt zijn. Hieronder schets ik een voorbeeld. 


En dan: heel bewust keuzes maken in jouw leven binnen jouw eigen cirkel van invloed.


Een voorbeeld:

Een man kwam erachter dat een van zijn kernwaarden “verbinding” was. Hij bedoelde hiermee: luisteren vanuit oprechte interesse, er voor elkaar zijn en elkaar positief stimuleren/steunen. Luisteren en doorvragen waren kernkwaliteiten van hem, dus dat sloot goed aan. Door zijn drukke baan, merkte hij alleen dat er met het thuisfront nog maar weinig verbinding was. Zijn verlangen was meer betrokken te zijn bij wat er thuis gebeurde, op school van zijn kinderen, op het werk van zijn vrouw etc. In plaats van te kijken naar de momenten dat hij er niet was, ging hij zich focussen op de momenten dat hij er wel was. Hij ging erop letten of hij tijdens deze momenten ook echt verbinding maakte of dat hij dan veel met andere zaken bezig was (zoals telefoon, tv etc). Ook zorgde hij ervoor dat hij minstens 1 avond per week op tijd thuis was om samen met zijn gezin te eten. En in het weekend ging hij meer samen doen met de kinderen (in plaats van uitgeblust op de bank hangen). Dit alles leverde hem heel veel positieve energie op en hij merkte zelfs dat zijn gezin ook verbinding met hem ging zoeken. De eerste keer dat zijn zoontje tijdens het eten aan hem vroeg: “En papa, hoe was jouw werkdag?”, kreeg hij tranen in zijn ogen. 

 

Ben jij op zoek naar jouw kernwaarden en/of ben je de verbinding met jezelf kwijt? Weet je niet meer waar je voor LEEFT? Bel me, misschien kan ik je helpen om het contact met jezelf weer te herstellen en stil te staan (letterlijk) bij waar jij blij van wordt.

Test burnout tips

Ikke een burn-out?

Je hoort het veel om je heen, mensen met een burn-out. Burn-out wordt gezien als uitputting van lichaam en geest door bijvoorbeeld werkstress. Vaak omschrijven mensen met een burn-out dit als 'leeg zijn' of 'op zijn'. Ze hebben continu in een te hoge versnelling gestaan. Er zijn steeds meer energievreters ontstaan en nog maar weinig energiegevers over. De accu raakt leeg totdat de elastiek knapt. Het is met name het sluimerende karakter waarin burn-out zich onderscheidt van verwante klachten als depressie. En vaak denken mensen toch dat het hun niet overkomt. 
Begin je stiekem toch te twijfelen. Test het hier!

Hieronder volgen 10 vragen. Beantwoord ze zo eerlijk mogelijk!

1.   Ben jij de laatste tijd erg moe, ondanks dat je goed slaapt?
2.   Pieker je veel?
3.   Voel jij je enorm verantwoordelijk voor je werk en wil je graag alles  
      goed doen?
4.   Ben je vaker ziek dan vroeger?
5.   Is het lastiger om je je goed te concentreren?
6.   Ben je de laatste tijd erg snel geïrriteerd?
7.   Werk je hard, maar met weinig resultaat?
8.   Kosten leuke dingen (zoals sociale activiteiten) jou energie?
9.   Lig je 's-nachts vaak wakker?
10. Heb je het idee dat niemand ziet wat je allemaal doet?

Heb je bij 5 vragen of meer 'ja' geantwoord? Dan is het verstandig om eens verder na te gaan waarom je op die vragen 'ja' hebt geantwoord. Het zou zo maar eens kunnen dat er een risico dreigt van burn-out. Laat dit niet verder sluimeren en daarmee verergeren. Bel me! Ik kan samen met jou kijken waar je staat en wat eventueel jouw leerdoelen zijn.